Profilen: Maria Hagman – ny kraft med energi för kunderna

Maria Hagman har börjat som kund- och personalansvarig på Omtanken.
Här är kunderna bara att gratulera. För här kommer en person som verkligen känner extra för funktionsnedsattas situation i samhället och är beredd att vända alla på stenar för att assistansbesluten ska bli så bra som möjligt.

– Jag tvekar inte att fortsätta ett varv till. Man kan inte lägga sig helt platt om det inte är helt kört med ett beslut, säger Maria Hagman, som är mycket erfaren inom det här området.
Hon fortsätter:
– Jag kan assistansen och hur man fattar besluten. Det gör att jag vet vilka vägar man ska gå och vem man ska ringa till om det blir problem. Detta är förhoppningsvis till nytta för de som behöver assistansen.

Kär två gånger
I hela sitt liv har Maria Hagman arbetat med att hjälpa personer med olika funktionsnedsättningar. Redan som 19-åring började hon arbeta på en särskola i Bollnäs.
– Första dagen var inte bra, andra dagen blev jag kär i de fantastiska personerna, berättar Maria Hagman, som var kvar på jobbet i 15 år innan det var en annan form av kärlek som förde henne till Falun. Hon började arbeta som personlig assistent och kort därpå började hon arbeta som motsvarade kund- och personalansvarig på ett assistansbolag. Detta har hon arbetat i 15 år tills möjligheten kom att få börja arbeta med dessa uppgifter på Omtanken.
– Det som driver mig är att hjälpa de som har rätt till assistans att också få assistans. Därför känns det inspirerande att få fortsätta jobba med att hjälpa den här kategorin personer i samhället. Jag brinner för detta och är inte färdig med det är området i mitt yrkesliv. Det är både roligt och viktigt.

Med energi
Maria Hagman har genom åren sett hur personer olika funktionsnedsättningar haft det i Sverige. Från tiden när de satt inlåsta på intuitioner och bortglömda av samhället till LSS-reformen kom och hur de har det idag. Det bidrar till att hon med kraft och energi talar för LSS och dess möjligheter.
– Jag har sett så många tragiska saker på institutioner och när man nu talar om kostnaderna för LSS måste vi komma ihåg att vi pratar om människoliv, säger hon.
Maria Hagman beskriver sig som en person som inte är konflikträdd, men samtidigt är ödmjuk och snäll med stort engagemang.
– Det blir roligt på Omtanken. Redan första dagen skrattade vi väldigt mycket, säger hon.

Fakta/Maria Hagman
Gör: Kund- och personalansvarig på Omtanken.
Bor: Falun.
Ålder: 55.
Familj: Man, fyra barn och barnbarn.
Fritidsintresse: Tittar gärna på film. Gärna svenska deckare. Gillar att motionera, tar regelbundet långa promenader.